Green Key Thematafels: een samenvatting

Op 26 februari zaten een honderdtal Green Keyhouders samen rond 'thematafels' in Martin's Klooster. Een samenvatting lees je hieronder. Presentaties van die dag vind je onder 'Over Green Key' > 'Downloads'

1. EnergieID, CO2 Logic & Green Key: een vloeiende samenwerking

  • EnergieID is een online platform dat uw verbruik (energie, water, transport én binnenkort afval) bijhoudt, zowel individueel als collectief. Voor Green Keyhouders is het sowieso verplicht om het verbruik van water, elektriciteit,gas & installaties te registreren. 
  • Binnen EnergieID wordt daarom een groep opgericht waarin de Green Keyhouders hun gegevens kunnen uploaden (beveiligd!!!). Dit laat toe om te benchmarken - en dus het energieverbruik van maand tot maand etc. of in vergelijking met andere Green Keyhouders, sectorgenoten,...bij te houden. 
  • Met een eenvoudige link in jouw persoonlijk Green Key dossier zal je kunnen doorklikken naar EnergieID. Op het platform geef je de Green Key dossiercode in en vul je de gegevens in. Zo ben je al met dit luik van ons dossier in orde, ook voor de audit/jaarlijkse administratieve controle!
  • Op termijn zou het verplicht worden om deze gegevens via EnergieID in te voeren. Waarom? Omdat EnergieID dé specialist is in het meten en weten. Wij van Green Key zijn ervan overtuigd dat dit een absolute win-win is: je kan op gestructureerde wijze alle gegevens bijhouden. Je kan gaan vergelijken, pijnpunten blootleggen, evoluties in de tijd bekijken. Je hoeft de gegevens maar één keer in te voeren (voor zowel Green Key als EnergieID als ook voor CO2Logic, lees hieronder

  • CO2Logic is een organisatie die CO2 compenseert.
  • Via EnergieID kunnen Green Keyhouders de CO2-voetafdruk van hun etablissement leren kennen en dan met CO2logic compenseren om zo een Green Key Plus en CO2-NEUTRAL label te kunnen ontvangen.
  • Wat is CO2-neutraal: www.youtube.com/watch?v=x2BRtfmbl64
  • GK-houders kunnen hun klanten uitnodigen om de CO2-uitstoot & klimaat impact van hun reis te compenseren door ze te verwijzen naar www.greentripper.org  (transport is meestal de grootste impact is per nacht/verblijf)

2. OVAM: workshop rond voedselverspilling/voedingsafval

  • hoe kan je voedselverlies meten: niet elke dag wegen, maar via weging door ophaler (chip in container - weging in kg, niet in volume)
  • veel oog voor het lokale: streekproductie van voeding, korte keten
  • bezorgdheid leeft bij de meeste hoe voedselverlies verminderen: interesse in tips, cfr onze brochures - wie er nog een wenst, mag gerust een mailtje sturen naar ann [dot] braekevelt [at] ovam [dot] be;
  • selectieve inzameling keukenafval/bordresten : meeste zamelen tot nu toe de fracties papier/karton, glas selectief in. Enkele hebben ervaring met selectieve inzameling keukenafval. 
  • In het kader van de Green Key lijkt selectieve inzameling keukenafval/bordresten wel een must, in plaats van het bij het restafval te gooien - bij grote hotelketens nog werk aan de winkel
  • selectieve inzameling dierlijke bijproducten: afzonderlijke ophaling (nu al verplicht)
  • interesse van kleinere horecazaken en jeugdtoerisme om keukenafval via de GFT-ronde wekelijks in te zamelen in het seizoen. Uitbreiding GFT met keukenafval in de GFT-regio's wordt voorzien vanaf begin 2019;

3. Toerisme Vlaanderen: ambassadeurschap binnen de Green Key

  • heel veel interesse in actief ambassadeurschap van aantal lokale voortrekkers binnen de Green Key
  • actief gesproken over andere mogelijkheden om Green Key in de verf te zetten
  • grote hotels willen meer zichtbaarheid Green Key label en dat kan door méér grote hotels aan te trekken - te weinig ketens bijv. 
  • evenwel ligt er binnen die (grote) hotels ook de uitdaging om personeel beter op te leiden rond Green Key: veel toeristen laten weten à Green Key dat bijv. baliepersoneel van hun Green Keyhotel NIET op de hoogte is van het label, eigenaren promoten nog te weinig het eigen behaalde label
  • wederzijdse verantwoordelijkheid: Green Key moet meer promoten (en zo meer accommodaties aantrekken/het label versterken), hotels e.a. moeten meer promoten (en zo meer gericht toeristen aantrekken/het label versterken)
  • zou moeten mogelijk zijn om al vanaf de bouwfase van een toeristische accommodatie Green Key richtlijnen door te drukken, bijv. door samen te werken met sectororganisatie bouw.